گروه ادیان و عرفان
گروه "اديان و عرفان تطبيقي " در سال 1364 در مقطع دكتري و با مديريت استاد دكتر فتح الله مجتبايي پايه گذار مطالعات تطبيقي اديان در ايران تأسيس گرديد.پس از توسعه كمّي و تقويت كيفي كادر علمي،اين گروه در راستاي گسترش امر آموزش و تحقيق در زمينه مطالعات تاريخي و تطبيقي اديان ،اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد از سال 1382 نمود.مهمترين اهدافي كه در تدوين موضوعات درسي و نيز آموزش دانشجويان در اين رشته دنبال مي شود ، عبارتند از :
1 . افزايش شناخت و آگاهي دانش پژوهان نسبت به اديان مهم جهان ، در جنبه هاي گوناگون تاريخي ، اسطوره اي ،اقتصادي وكلامي ،عرفاني ،آداب و مناسك ،و نيز مطالعه و آشنايي با متون مقدس و كلاسيك؛
2 . تقويت و گسترش امر تحقيق و پژوهش در حوزه مطالعات اديان خصوصاًً به شكل تطبيقي و با رهيافت هاي گوناگون جامعه شناسانه ، روانشناسانه، پديدار شناسانه و تاريخي با تكيه بر آثار و نظريات محققان مطرح و برجسته در حوزه مطالعات تطبيقي اديان؛
3 . نهادينه ساختن نگرش علمي و روشمند نسبت به سنت هاي ديني مختلف؛
4 . شناسايي و معرفي منبع معتبر علمي و پژوهشي مورد مطالعه در جوامع دانشگاهي بين اللملي به دانشجويان و پژوهشگران اين رشته ؛
5 . ارتقاء كيفي پژوهشهاي دانشجويي ؛
6 . انجام پروژه هاي تحقيقاتي همچون ترجمه كتابهاي تخصصي و ...؛
تحقيقات و مطالعات اين گروه ،بيشتر به شيوه تطبيقي و مقايسه اي صورت مي گيرند و تلاش بر آن است كه هر موضوع خاص در سنت هاي ديني متفاوت به كاوش در آيند.
از مهمترين اصول روش شناسانه در جهت گيري هاي علمي گروه اتخّاذ نگاه پديدار شناسانه نسبت به اديان ديگر و پرهيز از هرگونه انتقاد و ارزش گذاري ديني و اخلاقي است.
پس رشته تاریخ ادیان بهتر آن است كه «دانش ادیان» گفته شود یا «علم ادیان» یا «پدیدهشناسی دین»، چنانكه خود متخصصان دین در آثارشان از این واژهها و تعبیرات را بكار میبرند، موسس وبنیانگذار این رشته هم ماكس مولر بوده كه خود ماكس مولر البته متخصص ادیان ابتدایی بود، یعنی در باب توتمیسم، آنیمیسم، فتیشیسم و پری آنیمیسم، یعنی دوره ماقبل جانمندانگاری و روحپرستی، نیاپرستی، طبیعتپرستی، سنگواره و بتوارهپرستی، تحقیقاتی انجام داده كه اینها را «Primitive religions» و ادیان ابتدایی میگویندوبه غیراز ادیان ابتدایی راجع به هندوئیسم خیلی تحقیق كرده، چاپ خوبی از اوپانیشادها را عرضه كرده و بسیاری از متون مقدس شرق را ویرایش و ترجمه كرده به زبان انگلیسی كه هنوز هم از بهترین ترجمهها به شمار میآید.
در واقع ابر رشته است، و دارای ابعادگوناگون وشبیه علم پزشكی است، مادر علم پزشكی از دانشهایی مثل فیریولوژی، آناتومی، زیستشناسی، بیوشیمی، فارماكولوژی، نورولوژی، سیتولوژی، هماتولوژی و... بهره میبریم .
.
رشته اديان رشتهیی است كه «Multi discipline»است یعنی خود این رشته چند رشتهراشامل میشود، یك رشته مادر است و رشته چند بعدی و چند ساحتی و چند شاخهیی است. بنابراین ما وقتی به مطالعه دین میپردازیم، هم به تاریخش میپردازیم، هم به محتوای سیستماتیك از نظر فلسفه و الهیات و هم به آثار و پیامدهای اجتماعی و روانشناختی و اخلاقی دراین جا علاقمند را به مقاله «مطالعه و طبقه بندی ادیان» در دایرةالمعارف بریتانیكا ارجاع میدهم كه بسیار غنی و پرنكته است. لذا عرفان هم جزء این رشته است. عرفانهای دینی و غیردینی را ما بررسی میكنیم و لذا این رشته را «ادیان و عرفان تطبیقی» هم میگویندComparative religion and» «mysticism. اما نكتهیی را كه دلم میخواهد این جا اشاره كنم این است كه ماكس مولر خودش یك نظریهیی در باب پیدایش دین دارد كه دست بر قضا خیلی هم نظریه ضعیفی است یعنی از شگفتیهای روزگار این است كه یك شخصی كه بنیانگذار یك رشتهیی هست، خود او یكی از ضعیفترین نظریهها و آسیبپذیرترین نظریهها را در باب پیدایش دین ارایه كرده است. نظریهیی ماكس مولر دارد با عنوان The» «deasis of language، بیماری زبان یا بیماری زبانی.او معتقد است كه اساسا" دین و خدا و تشكیلات دینی زاییده یك مغالطه زبانی است و آن مغالطه عبارت است از مغالطه تشخص بخشیدن به اشیاء «Personification».
مركز واحد تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي
مركز هم انديشي و نخبگان_ مصاحبه دكتر همايون همتي
منبع
رشته ادیان در واقع جزو علوم اجتماعی بحساب میآید«Social science » و یك دانش نقلی نیست كه برامور تاریخی و حوادث متواتر تاریخی تكیه كند. منتها تاریخ در واقع یك بستر و میدانی است برای دینپژوه و دینشناس كه دادههای تاریخی را از تاریخ هم گرد میآورد، چنانكه از دادههای علومی مثل باستانشناسی هم استفاده میكند، در این علم از یافتههای جامعه شناختی و روانشناختی هم استفاده میشود. بنابراین تنها منبع اطلاعرسان این علم كه مواد لازم را در اختیار این علم میگذارد برای تحلیل، تاریخ نیست. یكی از منابعی كه این علم از آن تغذیه میكند و اطلاعات راجمعآوری میكند تاریخ است. از دادههای باستانشناسی، قومشناسی، مردمشناسی، روانشناسی و جامعهشناسی هم استفاده میكند. لذا ما در رشته ادیان از چند علم استفاده میكنیم و در واقع این علم مجموعهیی از چند علم است، یكی خود علم تاریخ است، یكی فلسفه است، فلسفه دین، یكی جامعهشناسی است، جامعهشناسی دین، روانشناسی دین، قومشناسی دین «Ethnology» و «Anthropology» دین، مردمشناسی یا انسانشناسی دین، باستانشناسی دین، اسطورهشناسی دین، یكی هم تئولوژی یا علم كلام (الهیات) است كه متاسفانه گاهی در بین خواص ما هم این رشته مترادف با علم كلام یا علم شریعت و علم فقه میپندارند، درحالی كه چنین نیست. ما در تاریخ ادیان فقهشناسی نمیكنیم بله تئولوژی مقایسه یی و تطبیقی ادیان، بخشی از تاریخ ادیان است و آشنایی با تاریخ و سرگذشت هر دینی جزء مباحث این علم است
رشته تاریخ ادیان چند اسم دارد كه در كتابهای علمی به یكی از این اسامی نامیده میشود، گاهی تاریخ ادیان گفته میشود «History of religion» و گاهی «تاریخ تطبیقی ادیان» گفته میشود و گاهی هم واژه «دین تطبیقی» كه مخفف «دینشناسی تطبیقی» است «Comparative religion» كه درواقع «religion Comparative study of» هست به كار برده میشود و گاهی نام «پدیدهشناسی دین» به این رشته اطلاق شده است «Phenomenology ofreligion» این نامها در واقع معادل انگلیسی برای واژه Religion» «wisseschaft در آلمانی است. فردریش ماكس مولر كه بنیانگذار رشته ادیان است و در اواخر قرن هیجده و اوایل قرن نوزده این دانش را بنیانگذاری كرد. او را «پدر رشته تاریخ ادیان» خواندهاند. او یك دانشمند آلمانی تبار بود كه مقیم كشور انگلیس بود، هندشناس، اسطورهشناس و زبان شناس برجستهیی بود. تخصص اصلی او زبانشناسی و اسطورهشناسی بود، زبان سانسكریت را خوب میدانست و متون فراوانی را از زبانهای شرقی به انگلیسی ترجمه كرد. دورهیی كه بیش از پنجاه جلد میشود به نام «كتب مقدس مشرق زمین» «Thesacred books of the East» ویراسته همین ماكسمولر است كه شامل اوپانیشادهاوكتاب بهاگوادگیتا و بسیاری از متون هندویی است. تخصص او در ادیان ابتدایی و بخصوص در هندوئیسم بود، اسطوره شناس قابلی هم بود و این علم را نخستین بار در طی كتابی كه به نام «مقدمهیی بر دانش ادیان» the» «science of An introduction to religion نگاشت معرفی كرد و این نام را به كاربرد، «دانش ادیان و علم ادیان» و بعدها تاریخ ادیان یا دین تطبیقی، پدیدهشناسی دین و دینپژوهی نام گرفت، یعنی «study of religionScientific» بنابراین واژه تاریخ در نام این علم كه معمولا" بین ما رشته «تاریخ ادیان» نامیده میشود، نباید ما را به اشتباه بیاندازد و فكر كنیم كه رشته ادیان یك گرایش یا شاخهیی از دانش تاریخ است .
:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 115
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23